Personal trainerin työtehtävät OSA 2

posted in: Tarinani 0

Työtehtävät osa 2 kerron siis omakohtaisia kokemuksia, havaintoja sekä saamaani palautetta ( painotan sanaa omakohtaisia)

 

Ensinnäkin Personal trainer voi olla kuka tahansa sillä se nimike ei ole suojattu ammattinimike. On voinut opiskella ns.  kirjekurssia tai Auktorisoitunut minimituntimäärään 640h kestävän koulutuksen.  On voitu olla jo aikaisemmin liikunnan parissa tai ammatinvaihtaja ( niin kuin minä). Lisäkoulutusta haettu personal trainerina tai palveluiden laatua nostettu koulutuksin.

 

Elikkäs tämä on laaja kokonaisuus ja vielä on monia jotka käyvät koulutuksen, mutta eivät harjoita alaa vaan jatkavat eteenpäin tai jatkavat työssään missä sillä hetkellä oli.Tämä on sitä vapautta, valita mitä tekee ja mihin suuntaan haluaa mennä. On myös sekä menestys malleja ja koetellaan kepillä jäätä meininki. Käydään olemassa vähän aikaa työssä ja lähdetään jatkamaan matkaa tai menestyt tosi hyvin siinä mitä teet. Siinä kohtaan mietin vaikka lähtökohdat olisi sama näillä kahdella ihmisellä vain toinen on se menestyksen tekijä ja toinen antoi ns. periksi ja lähti jatkamaan matkaa vai oliko se ammatinvalintakysymys? Tuntuuko hänestä siltä että tämä ei olekaan sitä mitä luuli? Paljon kysymyksiä on jäänyt matkan varrelta ja niihin en ole ehtinyt saada vastausta.

 

Kuten aikaisemmassa osassa kerroin miksi olen päätynyt alalle eli lähtökohtani oli kuntouttaa itseäni ja siitä se sitten lähti. Nälkä kasvaa syödessä ja vieläkin tuntuu siltä että en ole valmis. Tämä on mielestäni hyvä asia, sillä kun on ns. nälkä jaksaa ja motivoi tekemään yhä enemmän sitä mistä pitää. Tavoitteenani ei ole saada kuuluisuutta vaan tavoitteeni on alallani muualla ,mitä en nyt tässä osassa lähde puimaan.

 

Kun lähtökohtana on ihmisten auttaminen ja hänen hyvinvointi ollaan mielestäni vastuullisella alueella. Sillä voit joko vahingoittaa sitä tai parantaa. Tässäkin on niin monta vaihtoehtoa kun on tekijää. Vastuu on mielestäni myös palveluun hakijalla yhtä lailla kuin tarjoajalla, mutta olen törmännyt lauseeseen: joo mulla oli personal trainer valmennus aikaisemmin, mutta ei siitä mitään tullut….Aina silloin miettii mikä siinä oli tullut, teenkö esim. minäkin saman virheen ja kierre jatkuu vai voiko sitä sanoa edes virheeksi. Kemiat eivät kohtaa joka ihmisellä keskenään tai tekemiset voivat olla eri aaltopituudella. Tämäkin voi johtua niin monesta eri tekijöistä.

 

Itse olen kuitenkin huolissani kaupallistumisesta tällä alalla. On mitä erikoisempia dieettejä, ohjelmia tai valmennuksia. Vähän niin kuin liukuhihnalla tekemistä, yleistämistä asioista. Somen ihmeellisestä maailmasta löytyy vaikka mitä ja välillä itsekin menee mukaan juttuun kunnes järjen ääni tulee vastaan. Osa näistä kaikista on hyviä juttuja ja kun kaikista otettaisiin vain ne parhaat osat olisi paketti valmis. Itse liputan monipuolisen liikkumiseen en vain hiit treeneihin kolme kertaa viikossa. Joku voi saada tällä itsensä kuntoon ja terveellisemmän elämäntavan, mutta niinkuin aina yleensä käy kehitys laantuu kun teet tätä kauemman aikaa. Se mitä lähdetään tekemään, lähdetään satasella mikä sekään ei ole väärin. Pitäisi vaan vähän jarrutella sitä innostusta että se kestäisi kauemminkin kun sen kaksi viikkoa. Kun innostutaan jostain tehdään sitä eikä katsota ympärille mitä muuta voisi tehdä rinnalla. Halutaan pikavoittoja, mutta niissä ei yleensä voiteta joka kerta eikä joka toisellakaan. Voiton saamiseen on voitu laittaa valtava määrä rahaa ja siltikin voitettu pikku rahoja.

 

Hyvä kunto perustuu: hyvään kestävyyteen, sopivaan voimatasoon, liikkuvuuteen ja kehonkoostumukseen vaaditaan siihen monipuolista tekemistä. Jos juokset paljon kestävyyskunto on huipussa, mutta jaksatko silloin nostella tai tehdä raskasta työtä, mutta jos taas voimailet jaksatko juosta 10 km? entä liikkuvuutesi? kehonkoostumus? Tämä tekeekin siitä vaikean. Miten teet että saavutat näistä kaikesta sen kultaisen keskitien? Jolloin voisit sanoa että olet hyvässä kunnossa. Meillä on erilaisia tavoitteita ja nämä tavoitteet voivat määrätä mitä teet. Jos kestävyyskunto on heikko voit silloin tavoitella sitä ja samalla kehonkoostumus paranee. Kun samalla teet tavoitteellisesti lihaskuntoharjoittelua, kiinteydyt ja kehität lihasta. Kun venyttelet ja teet liikkuvuusharjoituksia näiden kahden ympärillä niin ne parantavat suoritustasi ja ehkäisevät jopa vammoilta sekä palauttavat kehoasi ja se voi hyvin. Tässä kombo joka pitäisi olla kaikessa tekemisessä. Mutta mikä tekee vaikean tästä?

 

Onko se niin että ajattelemme kuten urheilijat? Tavoitteelliset treenaajat? Mutta jos on parantamassa kuntoaan ollaanko silloin menossa kilpailemaan ja tehdään samaa kuin kilpaileva urheilija? Mielestäni tämä on pieni osa sillä jos olisi suurin meillä olisi paljon urheilijoita ja kisailijoita mitä nyt. Älä siis ajattele kuten urheilija. Juoksijan ei tarvitse penkata 150 kg penkistä tai voimanostaja juosta parasta aikaa 100 m aidoissa jos et kilpaile niissä, mutta juoksija voi tehdä lihaskuntoharjoitteita parantamaan juoksun taloudellisuutta kuten myös voimannostaja kestävyyttä että jaksaa tehdä sarjoja.

 

Laatu korvaa määrän. Olen nähnyt salilla heitä jotka viettävät siellä kaksi tuntia kuin niitäkin jotka käyvät muutamassa laitteessa äkkiä tekemässä treenin. Voinko sanoa on ko se oikein vai väärin? en voi, mutta ihmettelen jos tavoite on kuntoon pääseminen ilman kilpailuja niin pitääkö salilla viettää aikaa kaksi tuntia tai tehdä muutamaa liikettä kauhealla temmolla jolloin lihakset ei ehdi edes rasittua taikka kehittyä. Niin ja en nyt käy siellä salilla itse sitä varten että seuraan toisia ja heidän tekemisiään 🙂 tässä oli vain esimerkki joka voi esimerkillään jo vaikuttaa muihin. Tästä on kyse ja sen jatkumosta. Kamppaillen työssäni mielikuvaa vastaan että siellä salilla pitää melkein asua että kehitystä tulee tai toisinpäin ” en halua valtavia lihaksia” kun taas kultainen keskitien löytäminen on vaikeaa. Mikä tekee siitä vaikean? No epäilemättä se että kun aloitetaan siellä salilla tehdään aivan liian paljon aivan liian pitkään ja tämä siis silloin kun et ole tehnyt aikaisemmin kuntosaliharjoittelua. Sama ilmiö on myös ruoka remontissa, vähennetään energia määrää reilusti eikä välttämättä paikata niitä esim. terveellisemmällä ruoalla, jolloin keho ei pysy mukana ja ns. lamaannutaan.

 

Elämässä on kiire joka paikkaan. Pitää saavuttaa nopeammassa tahdissa kaikkea. Pitää tehdä monta asiaa yhtä aikaa jotta pääsee paikasta a paikkaan b. Mutta kysymys kuuluukin että mihin meillä on kiire? Loppuuko meidän elämä puolen vuoden päästä? Onneksi me ei tiedetä sitä itse vaikka tehdään niin kuin tiedettäisiin tiedostamatta. Miksi hakkaamme päätämme seinään yhä uudestaan ja uudestaan tekemisillä jotka edellisellä kerrallakin epäonnistu, mutta jos nyt tällä kertaa onnistuis, menetelmällä…

 

Otetaan esimerkki: lapset. Aivan pienenä ne polkee syliä, mutta isompana sydäntä. Meillä on pitkäjänteisyyttä heitä kohtaan, opetetaan ja koulutetaan 18 vuotta jolloin ajatellaan että ne on nyt valmiita maailmalle kun ovat täysi ikäisiä. Eihän se näin mene vaikka lapsesi olisi 35 on se yhä sinun lapsesi ja haluat hänelle parasta, mutta teot ovat vain muuttuneet matkan varrella miten niitä koulutat. Onko sinusta tuntunut tältä joskus: voi kun olisin kuunnellut äitiä joskus? täällä ainakin on ollut ja todennut että näinhän se on. Jokainen meistä pitää tehdä virheitä jotta niistä oppii, jokainen meistä pitää tehdä oma polku tässä maailmassa, jokainen meistä on yhtä arvokas on sitten ammatti, sääty tai taloudellinen tilanne mikä kaikki me ollaa tavallisia ihmisiä, tasa- arvoisia.

 

Tässä tuli pitkä pohjustus Personal trainerin työtehtäville jos kaikki nämä olisi meillä hallussa asiakkailta niin ehkä emme voisi harjoittaa ammattiamme, sillä meillä ei olisi kuin yksi asiakas, sillä näiden kaikkien alueiden haltuun ottaminen vaatii aikaa ja tuntemusta joita ei välttämättä tarvitse mutta on hyödyksi tehdessä ohjelmia, kunto projektia tai tavoitetta kohti tekemistä. Siitä on vain pieni riipaisu taustatietolomakkeessa sekä keskusteluissa jotka yleensä on siellä liikunnan puolella enimmäkseen, mutta kaikki muu jää asiakkaan kontolle. Elämässä on paljon osa- alueita, ei ole vain työ tai perhe, on myös arvot ja teot kuin fyysinen ja psyykkinen hyvinvointi ja tässäkin vain pieni osa kokonaisvaltaisuudesta.

Kaikille löytyy oma paikkansa ja kaikille löytyy omat asiakkaat. Kun vain valitsee oikein niin voi päästä pitkälle vähemmällä työllä ja paremmalla laadulla. Mikä sen tekee niin siihenkin vaikuttaa persoona, kokemus ja kemiat. Siksi on hienoa kun osaajia eri alueilla, mutta kun vain saataisiin toimintaan yhteistyö olisi se vielä lisämauste tälle työlle.

Toivottavasti olet saanut ideasta kiinni ja ensinnäkin itselläni on tosiaan vaikeaa kirjoittaa ajatuksia sanoiksi jotta ne olisi vielä ymmärrettävässä muodossa ja silleen miten olen sen ajatellut ettei tule vääriä johtopäätöksiä kirjoituksistani. Ei ole tarkoitus loukata ketään eikä yleistää asioita vaan avata niitä ja laittaa kiertoon jos joku saa siitä itselleen jotain millä jatkaa elämäänsä eteenpäin kohti parempaa kuntoa ja terveellisempää elämää edes yksi on mielestäni mahtava juttu.

 

Kuten jossain popcast jutussa oli että hyvä valmentaja ei ole se joka saa valmennuksen aikana tuloksia näkymään vaan se joka valmennuksen päätyttyä saa valmennettavan tekemään omatoimisesti asioita niin että kehittyy ja onnistuu siinä ns. omatoimiseen valmennukseen. Ehkä tämä olikin se minun tavoite valmennuksissani ….vai olikohan se tämä 🙂 se jää minun salaisuudekseni….ehkä……

 

Kiitos kuin luit tänne asti. Toivotan liikunnallista syksyä ja nautitaan elämästä ja ajasta mikä meillä täällä on.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *