Muutos prosessin eri vaiheet elämäntapaohjauksessa

posted in: Tarinani 0

Ensimmäinen vaihe on nimeltään harkintavaihe eli se olisi terveysongelman omakohtainen myöntäminen esim. huonontunut kunto joka näkyi portaita noustessa puuskutuksena. Tätä ennen olet ehkä havainnut itsestäsi jo alkavia merkkejä siihen. Mutta tämä ei vielä ole liikkeelle paneva juttu vaan sinun täytyisi kysyä itseltäsi mitä sinä hyödyt siitä että lähdet liikuttamaan itseäsi tai kysymys pystynkö tekemään vaadittavia muutoksia elämääni? Tämä vaihe vähän niinkuin herättelee sinut todellisuuteen mutta mielesi ei vielä ole siihen valmis. Tietysti se voi tapahtua piankin että alat tekemään asialle jotain tai se voi kestää vaikka sen puoli vuotta.

 

 

Mutta kannattaako heittää ylimääräinen puoli vuotta menemään, mikset alkaisi heti? Meillehän on tuttua kesän jälkeen tai vähän ennen kesää herätä tähän ajatukseen että nyt tarttis tehdä jotain. Onko tuttua? Kesällä on juhlat, mekko joka on kaapissa ei mahdu varmaan päälle….mmm…mitäs tehdä?

 

Suunnitteluvaiheessa olet jo askeleen lähempänä muutostasi. Olet alkanut jo vähän liikkumaan ja käynytkin pari kertaa lenkillä. Tässäkin vaiheessa vielä emmit mitäs rupeaisit tekemään ja kokeilet eri vaihtoehtoja. Tähänkin vaiheeseen on helppo jäädä pitemmäksi aikaa ja välillä tämä harkintavaihe että suunnitteluvaihe vuorottelee. Joskus käyt enemmän siellä lenkillä joskus menee päiviä ettet ole muistanutkaan tai ehtinyt sinne lenkille. Mielikuvissa elätkin  jo muuttunutta elämää. Tämä vaihe on juuri silloin syksyllä kun piirit ja muut alkavat. Ymmärrän sillä silloin on helppo aloittaa, mutta sinun pitäisi jatkaa sitä vaihetta koko vuoden sillä vielä on pitkä tie sinne pysyvään muutokseen.

 

 

 

 

Olet lähtenyt syksyllä jumpille ja sitten kohti joulua se taantuu, tulee sitä ja tätä. Ei kerkiä ja päivät pimenee ja muut asiat vie voiton. Tätä vaihetta kutsutaan ns. toimintavaiheeksi. Miksi? silloinhan siirrytään puheesta ja suunnittelusta toimintaan ja tekoihin? Mutta siinä se piileekin se juttu miksi niin hyväksi havaittu kuntoilu lopahtaa. Nimittäin siksi, kun ei ollakaan saatu tuloksia aikaan niin nopeasti tai olet aloittanut liian räväkkäästi liikunta harrastuksen ja voi tullakin rasitusvammoja tai yksinkertaisesti kroppasi ei ole ehtinyt mukaan. Monen kuukauden joutoaika takana ja yhtä äkkiä annat sille valtavasti erilaista ärsykettä niin meneehän se ihan sekaisin tuo meidän elimistö.

 

Anna sille elimistöllesi aikaa totuttautua pikku hiljaa. Pidä jarruja päällä alku innostuksessa ja motivoi itseäsi jatkamaan silloinkin kun piirit vähenee tai loppuu. Meillä on paljon vaihtoehtoja liikkumiselle ja sitä pitäisikin tehdä vuoden aikoihin nojaten jotka meillä täällä Suomessa on erilaiset, noh ainakin joskus meillä on talvisin lunta että päästään hiihtämään tai jäätä luisteluun.

 

Kun tullut liikunta on ollut sinulla puoli vuotta tai enemmänkin voidaan silloin puhua ylläpitovaiheesta. ET enään suhtaudu siihen väliaikaisena ilmiönä vaan hyväksyt sen osaksi pysyvää elämäntapamuutosta. Myös tähän vaikuttaa se että olet itse halunnut muutosta ei sen takia että on pitänyt.  Elikkäs toisin sanoen, kun siitä miten pitäisi, tulee se mitä haluaa, muutoksen pysyvyydellä on parempi ennuste.  Tällöin se muutos tulee sisältäpäin, sisäisen motivaation kautta, ei ulkoisen. Kun olet päässyt tänne asti niin voit onnitella itseäsi vaikka mitä tulisi vastaan pystyt jatkamaan osoittamalla tiellä kohti terveempää elämäntapaa.

 

 

 

 

 

Yksi vaihe on vielä käsittelemättä ja ehkä näistä tärkein eli repsahdus vaihe. Tämä vaihe on yhtä tärkeä kuin muutkin vaiheet ja on oleellinen osa muutosprosessia. Repsahdus ei ole epäonnistumista vaan ajattele sitä osaksi prosessin kehitystä kohti pysyvämpää muutosta. Eikä varsinkaan pidä ruveta vellomaan menneisyydestä jolloin repsahdus tuli ja vei motivaation liikkumiseen tai elämäntapamuutokseen. Näitä repsahduksia tulee niin alku vaiheessa, suunnitteluvaiheessa kuin ylläpito vaiheessakin.

 

Tässä sinun on joko itse saatava itsesi motivoitumaan uudelleen ja ottamaan takaisin sen minkä olet saavuttanut. Älä heitä kaikkia tekemisiäsi roskapönttöön vaan ote askel eteenpäin. Ota voimakkaampi askel ja tsemppaat itseäsi yhä enemmän, sinä  pystyt siihen. Minä tiedän sen ja kohta sinäkin tiedät kunhan vaan teet töitä sen eteen, hanskoja ei tarvitse nakata nurkkaan ihan vielä ja jos sinusta tuntuu että olet loukussa niin osta palveluita Personal trainerilta, ravintovalmentajalta tai joltain muulta ammatti auttajalta. Tiedän että se on hintansa väärti kunhan vain rohkenet ja kerrot mikä on tilanteesi ja mihin haluat mennä ja missä olet nyt. Rohkeasti vain hakemaan apua jos et itse pääse liikkeelle. Sinä pystyt siihen.

 

~ Paula

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *