Mitä pitäisi tehdä kun aamulla ei maistu aamupala ja illalla söisit puolet jääkaapin sisällöstä?

posted in: Tarinani 0

 

 

Mitä tehdä kun aamulla ei maistu ruoka ja illalla söisit puoli jääkaappia?

 

Meillä jokaisella on tuhansien vuosien ajan kehittynyt ruuan säätelymekanismi joka on sisäänrakennettu ja jossa nälkä- ja kylläisyys hormonit toimivat hyvinkin tarkasti, kunhan niille annat mahdollisuuden. Silloin et tarvitse käyttää vaaka tai kalorilaskuria.

Miten nämä sitten ei kohdallani näy. Voin syödä itseni ähkyyn enkä tunne kylläisyyden tunnetta. Onko se totuttu tapa vai onko kropassani jotenkin erikoinen? Ei ole. Nämä anturit vain ovat unessa etkä ole välttämättä niitä käyttänyt pitkään aikaan.

Entäs jos nälkä iskee, minkälaisia tuntemuksia silloin pitäisi olla? Itselläni kun on nälkä syön silloin niin että napa ruskaa ja sitten tulee väsy…. Eli tällöin on edellisestä ruokailusta kulunut liian kauan. Joskus voi tulla ns. nälkä vaikka olisitkin syönyt tunti sitten, juo vettä silloin ja tiedät onko  se oikeaa nälkää vai vain janon tunnetta. Mutta jos se ei mene ohitse on voinut että annoksesi on ollut liian pieni. Janon tunne voi tulla nälkä signaalina sillä silloin kun sinulla on oikea janon tunne voi silloin kroppa ilmaista että olet ns. alinesteyttänyt itseäsi.

Meillä kaikilla niin sinulla kuin minullakin on tietynlainen tapa syödä ja kiire on yleinen vastaus siihen kun kysyn mikset ole syönyt ravinteikasta lounasta tai aamupalaa? Minulle ei maistu aamulla ruoka herätessäni. Onkin yleinen vastaus, mutta onko se tietoinen vai tiedostomaton tapa? Milloin söit illalla ja mitä söit? Vaikuttaako se sinun seuraavaan aamuun. Vai onko kahvikupillinen aamusta ennen töihin lähdettyä tullut tapa? Näitä asioita sinun täytyy tiedostaa itsestäsi ja se vaatii pitemmällä tähtäimellä tekoja jotta voit saada käännettyä ns. päivärytmin. 

 

 

Mikä keinoksi kun aamupala ei maistu?

 

Kaikille ei käy aamupalan syöminen ja koko ajatuskin tekee jo huonoa oloa. Mutta olisiko siihen toisenlainen keino saada edes jotain aamulla syötyä?

  • Voitko kenties syödä pikkuisen myöhemmin etkä heti silmien aukaistuttua.
  • Voisitko aamulla nousta aikaisemmin että keho herää ja olisi vastaanottavaisempi? Mutta kun väsyttää, ei jaksa nousta. Silloin sinun pitäisi miettiä miten ilta on mennyt. Tuliko valvottua myöhään, en saanut nukahettua, onko stressiä.

Kuten huomaat koko päivän ruokarytmi sekä ruoan sisältö vaikuttaa niin aamuun kuin iltaankin. Kahvikupilla lähtö töihin, töissä salaatti jonka piti äkkiä pureskella jos edes ehti loppua kaan rapsia, kahvitunnilla jokin keksi, kaupan kautta kotia tekemään ruokaa että kerkiää illan harrastukseen. Suihkun jälkeen onkin valtava nälkä joten kaikki käy mitä kaapista löytyy ja yleensä niitä vähän rasvaisia ja sokerisia tuotteita. Onko tämä tuttua? Ja kun illalla syöt tukevan iltapalan aivan liian myöhään vaikuttaa se uneesi ja tulevaan päivään.

Olen myöskin törmännyt siihenkin kun asiakas on sanonut että sitten nukahtaa helposti, mutta miksi olen väsynyt herätessäni. Sokeri, rasva ja liian iso annos tuntia ennen nukkumaan menoa on huonosti sulavaa. Vaikka sinusta tuntuukin että nukahdat hyvin voi syömäsi ruoka vaikuttaa siihen unen laatuun. Suolisto tekee tuplasti töitä eikä levähdä ja anna kroppaasi palautua yön aikana.

 

 

Aamupalalle myös kasviksia, salaattia, hedelmiä ja marjoja

 

 

Oma kokemukseni, voisiko auttaa sinuakin?

 

Itselläni oli tämä ongelma kun tulin myöhään kotia olin sitten hoitajan töissä tai valmentamassa nykyään niin onhan sitä pakko jotain syödä sillä edellinen ruoka on voinut olla neljän tai viiden aikana. Silloin on hyvä miettiä hyvin sulavaa ruokaa. Itselleni se kehittyi maidosta keitetystä kaurapuurosta sillä se on sulavaa ja saan sekä hiilarit että proteiinit siitä jotta elimistö saa tarvitsemansa yön aikana kuitenkaan liiaksi kuormittamatta sitä.

Tämä riitti minulle sillä olin tankannut sopivan määrän ruokaa päivän aikana eikä silloin tullessani ollut tunnetta että voisin syödä vaikka mitä. Tähän meni aikaa mutta se toimii minulla ja monella muulla joille olen tämän saman kokemuksen jakanut. On jopa tullut palautetta siitä ettei ole edes nälkä illalla ja on virkeä seuraavana päivänä ja tosiaan aamupalasta on tullut päivän tärkein ateria. Asiakkaani huomasi kuinka tärkeää oli syödä aamulla hyvin kun vielä kerkesi sillä päivällä hänellä ei ollut niin hyvin aikaa suunnitella lounasta aikatauluistaan johtuen. Silloin oli antanut poltto ainetta jo niin että se kesti sinne myöhempäänkin tarvittaessa. Tokikin välipalaksi hänellä oli sellaisia mitkä pystyi ns. huomaamatta ja pikaiseen syömään jottei tullut kauheaa nälkää ja syömään itseään ähkyyn seuraavalla aterialla.

 

 

Aloita aamusta niin on helpommin hallinnassa päivä.

 

 

 

Mietintä, kokeilu ja suunnitelmallisuus on kaikkien a ja o

 

Sinun täytyy vaan miettiä mikä on sinulle se oikea iltapala jos iskee nälkä ja haluaisi syödä puoli jääkaappia. Mutta muista oikeen rasvainen ja sokeripitoinen iltapalaa en suosittele. Tee siitä iltapalasta tapa, syö muutamana iltana ja tunnustele tuliko siitä apua. Vähän ajan päästä se vaikuttaa aamuun jolloin sinulla ihan oikeasti on nälkä ja sinulle tulee energiaa päivän töihin ihan uudella asenteella. Kaikkea pitää kokeilla ja vain kokeilemalla tiedät mikä on juuri sinulle se oikea tapa. Suunnittele, mieti, kokeile ja toteuta. Tee siitä tapa ja niinkuin tiedät mikään ei muutu hetkessä joten siihen vaaditaan pitkäjänteisyyttä ja kun otat sen asiaksesi pääset tavoitteeseesi.

Huomenna se alkaa kesäkuu, ai että kesä on tullut. Lapset on päässyt kesälaitumelle, ulkona vihertää ja saa nauttia lämmöstä mitä onkin luvassa.

Lämpimin ajatuksin

~Paula

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *