Luontainen liikuntatyylit

posted in: Tarinani 0

 

Oletko kuullut luontaisesta liikuntatyyleistä? Itse törmäsin näihin vuonna 2015 kouluttautuessani Liikunnan ammattitutkintoon. Sittemmin olen näitä käyttänyt aika vähän, mutta ajatus niistä sitten lähtikin kun tuli ajankohtaiseksi.

 

Ajankohtaiseksi siinä mielessä että tulevaisuuden suunnitelmissani on antaa valmennusta heille jotka kuuluvat punaiseen sarjaan liikuntatyyleistä. Se on ehkä haasteellisin. Kohta saat tietää että minkä takia.

 

Luontaisen liikuntatyylin hyödyntäminen ylläpitää liikuntamotivaatiotasi. Tämän hyödyntäminen motivoi sinua tavoitteisiisi, suunnitelmiisi sekä kompastuskivien ja sudenkuoppien välttämiseen. Onko käynyt joskus että alku innostuksen jälkeen liikunta on lopahtanut? et ole pystynyt motivoitumaan liikunnasta?

 

Mikä tuntuu hyvältä liikunnassa?

  • hyvä olo kehossa & mielessä
  • paineeton ilmapiiri
  • rentous, musiikki
  • luonto
  • kannustava
  • kaverin kanssa mukavampaa liikkua.

Miksi liikut?

  • rento hauska harrastus
  • työn vastapainoksi
  • sosiaalinen hyväksyntä
  • jaksaa olla parempi äiti, isä, puoliso

Liikunnan tavoitteet:

  • liikuntaa hyvässä porukassa liikunnasta nauttien, ulkoilua luonnossa

Mittaus:

et välitä sykemittareista, kuntotesteistä, sinulle ei ole luonteista suunnitelmien toteuttaminen vaan pikemminkin menet fiiliksen mukaan.

Olet spontaani. SInulla voi olla monta asiaa/ tehtävää rinnakkain. Olet joustava ja sinulla on aina vaihtoehto. Haluat kokeilla uutta ja mikä parasta hyvässä porukassa.

Pidät siitä ettei sinulta vaadita liikaa. Pidät että sinua kannustetaan ja tuodaan esille onnistumiset. Et kaipaa perusteluja siitä mihin se vaikuttaa tai yksityiskohtaista palautetta vaan tunteella mennään kunhan se tuntuu hyvältä.

 

Sinun on vaikea toteuttaa jotain tarkkaa suunnitelmaa joka sinulle on annettu tai sinulle tehty kuntotesti ei ole niin tärkeä kuin se miltä olosi tuntui sen testin aikana.

Tuntuuko aikaisemmat huomioni tutulta?

 

Tähän kategoriaan kuuluu aika montakin varmaan lukijaa. Tämä voi olla yksi keino/ mahdollisuus tavoitteellisempaan liikkumiseen. Sillä oikein kohdennettu suunnitelma ja sen toteutus voi viedä sinut helpommin kohti tavoitettasi. Sillä kompastuskivejä saadaan hyvällä suunnittelulla ja tekemisellä poistettua. Pääset tavoitteeseesi oikeilla tekemisillä. Mistä tiedän?

 

Minun omasta kokemuksistani. Olen juuri tämän liikuntatyylin omaava. En ole siis harrastanut nuoruudessani vaan aloittanut vähän varttuneemmalla iällä. Liikuin aluksi mukavuus alueella. Kaikki sellainen joka tuntui mukavalta, mutta jos oli vähänkin haasteellista lopetin, tuli tekosyyt, vaihtoehdot. Liikuin silloin kun minulle kävi ja voin ihan hyvin jättää lenkkejä väliin vaikka tiesin että ne olisivat olleet tärkeitä kohti tavoitettani. Minulla ei ollut tulostavoitetta, kurin puute sekä liiallinen hauskan pito olivat kompastuskivejä siihen mihin silloin tähtäsin.

 

 

Kun vuonna 2015 aloitin painonnoston oli se varmaan käännekohta näihin kompastuskiveihin. Silloin minulle tuli aikatavoitteet—) kisat. Painotavoitteet –) painoluokkalaji. Tekniikka tavoitteet –) ajan kuluessa ei kaksi kertaa viikossa enää kehittänyt. Olisinko aikaisemmin ajatellut ruveta harrastamaan tätä lajia? Niin ja tiedätkös miksi aloitin? Niin hassua kun se onkin niin sen takia että se näytti mukavalta. Toki nykyään voisin sanoa että haastava laji kyseessä, mutta niinhän sitä sanotaan että tieto lisää tuskaa…vai miten se oli.

 

On paljon helpompaa viedä itseään kohti tavoitetta kun ymmärtää itseään. Ei mene massan mukana. Tiedän ettei minusta ole noudattamaan tiukkaa ruokavaliota jossa kaikki on punnittu vaan kokonaiskuvan luominen mitä pitää lautasella olla ja kuinka paljon silmä määräisesti. Minusta ei ole noudattamaan tiukkaa liikuntasuunnitelmaa vaan siinä pitää olla liikkumisvaraa/ vaihtoehtoja. Minä en tarvitse liikkumiseen ja joka päiväiseen tekemiseen syke mittareita ym. laitteita vaan haluan tuntea oman tuntemuksen. Tämäkin oli aikoinaan kompastuskiveni silloin kun aloitin juoksemisen. Silloin ostin syke mittarin jotta tiesin millä sykkeillä menin ja mikä oli silloin tuntemus. Minulla pitää olla siinä mielessä tarkka suunnitelma että se toteutuu niin että kaikki on otettu huomioon. Kaikella tarkoitan tässä liikuntaa, ravintoa, lepoa/ uni ja palautumista. Kaikki synkkas yhteen ja kohti päämäärää, tulostavoitetta joka oli muutaman kuukauden päässä. Tällä saavutin Suomenmestaruuden.

 

Tavoitteeni on saada sinutkin kohti päämäärääsi, mutta vain jos aikaisemmat jutut tuntuivat sinusta tutuilta. Olisi hauska kuulla saiko tekstini vaikutuksen sinuun? Oletko punaisen liikuntatyylin omaava?

 

Jätän sinut nyt pähkäilemään asiaa ja palaillaan seuraavassa kirjoituksessani.

Ollaan kuulolla ja toivotan sinulle oikeen hyvää kevään odotusta.

 

~Paula~

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *